
مفهوم تکنولوژی
در واژهشناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف عبارت تکنولوژی/Technology آمده است: ترکیبی از دانش، تجهیزات، روشها، فنون و مهارتهای ویژه نیروی انسانی که برای تبدیل منابع و ورودیها به خروجیها، استفاده میشود یا مطالعه فنون و ابزار و ماشین آلات و مواد اولیه، تجهیزات و روش های علمی که در حیطه خاصی به کار برده میشود.
فناوری، ترکیبی از دو واژه یونانی تکنو» به معنای مهارت و لوگوس» به معنای ساختن، گفتوگو و کلمه، شگرد، ترفند، بهرهگیری از یافتههای علمی برای بهبود عملکرد در زمینههای صنعتی، کشاورزی، آموزشی، اقتصادی، و مانند آنها، روشها و فنونی که به این منظور به کار برده میشوند.
مفهوم تکنولوژی آموزشی
تکنولوژی آموزشی، درعمل با طراحی و ارزشیابی برنامه های درسی، تجارب آموزشی، اجرا و اصلاح مجدد آنها بستگی دارد، به بیانی دیگر: تکنولوژی آموزشی یک روش اصولی و منطقی برای حل مشکلات آموزشی و برنامه ریزی درسی است که با نوعی تفکر سیستماتیک ( منظم و علمی) همراه است.
از تحلیل تعریف فوق چنین نتیجه می گیریم که تکنولوژی آموزشی:
–روشی سیستماتیک است؛ یعنی مؤلفه های فرایند آموزشی، با تدبیر خاصی ، در کنار هم قرار می گیرند. و براساس یک رابطه منطقی وعمل متقابل، برای رسیدن به یک هدف معین و به صورت یک واحد، عمل می کنند.
– هدف این روش (تکنولوژی آموزشی) رسیدن به آموزش مؤثرتر، یعنی افزایش کیفیت و کمیت یادگیری است.
– قلمرو تکنولوژی آموزشی، طراحی، اجرا و ارزشیابی کل فرایند تدریس و یادگیری است.
– در این روش ، از یافته های روان شناسی- بخصوص روانشناسی یادگیری و علوم ارتباطات- به طور عملی استفاده می شود.
– منابع لازم، براساس هدفهای آموزشی و محتوای درسی انتخاب می شود که ممکن است شامل انسان یا اشیاء و ابزارها یا هر دو باشد.
به کارکنان جدید خوش آمد بگویید
انگیزش نیروی انسانی
تضمین اثربخشی دوره های آموزشی
تکنولوژی ,آموزشی ,آموزشی، ,روش ,یک ,های ,تکنولوژی آموزشی ,تکنولوژی آموزشی، ,و ارزشیابی ,به معنای ,به کار
درباره این سایت